Wednesday, September 29, 2010

Make up tips ( Untuk make up tahan lama jika ke party atau wedding )

Anda selalu pergi ke  party then make up cepat luntur? Di Malaysia sering bercuaca panas, kulit mmg cepat berminyak. So, make up pun  cepatla luntur. Tapi, jangan risau, ada cara untuk mengatasinya.
Bukan dengan make up 
tebal-tebal dan berlapis-lapis foundation atau bedak , tidak juga dengan touch up make up wedding setiap saat. kalau selalu touchup blush on atau bedak pada wajah berpeluh atau berminyak, make up kita akan jadi tidak rata dan tak menarik.
Cara pertama yang paling mudah dan cepat untuk tahan make up.
Anda perlu  gunakan face paper, kertas nipis khas untuk menyerap kelebihan minyak di wajah dan menghilangkan minyak (boleh cuba Clean&Clear Oli Absorbing Sheet). Face paper boleh membebaskan wajah kita dari minyak dan peluh untuk beberapa lama tanpa merosakkan make up, dan boleh ulang beberapa kali. Jangan menyesat muka terlalu ganas dan selalu, karana akan menaggalkan make up  anda. Cukup tekan-tekan secara lembut dan perlahan pada bahgian yang berminyak atau berpeluh.
Cara kedua,
lebih jimat dengan hanya menggunakan air batu..Sebelum make up pastikan muka di cuci bersih, ambil seketul air batu dan lumurkan di muka selama 5 minit, then lap kering barula pakai foundation.
Cara ketiga,selepas memakai foundation selalunye mesti pakai cake powder kan...? jika mahu make up tahan lama jgn guna cake powder, guna bedak serbuk...hasil akan lebih tahan lama.....

itu je tips utk hr ni,jumpa lg esok....daaa....

2 comments:

  1. ermmm..betul2 dgn pendapat diatas...
    lap dgn kertas nipis tu...
    kekadang tu kalau awal lagik sebelum ke tempat kerja...memang air batu akan diletakkan di muka...memang tahan pun make up kita tu...

    ReplyDelete